إعلانات الرادیو کمنهج استراتیجی (غیر شبکی) لبناء وعى المارکة.

نوع المستند : Original Article

المؤلفون

1 قسم الاعلان- کلیة الفنون التطبیقیة- جامعة حلوان- مصر

2 فسم الإعلان - کلیة الفنون التطبیقیة - جامعة حلوان - مصر.

المستخلص

ملخص البحث :
أعادت التکنولوجیا تشکیل وعینا الجمعی وصیاغة بناء المجتمع، وتغیرت وسائل التواصل فی شکلها وجوهرها وقد تأثرت صناعة
الإعلان بالتبعیة حیث استفاد من تطور محتوی الانترنت، وحقق نسب اعلى من الانتشار فاعتمدت المارکات على التکنولوجیا
الحدیثة فی بناء الوعی.
وبالرغم من أن تعداد السکان فی مصر یقارب١٠٠ ملیون نسمة مما یؤهلها ان تکون سوق رقمی ناجح إلا أن هناک العدید من
المعوقات الثقافیة والاقتصادیة والتکنولوجیة، حیث أشارت الاحصائیات الصادرة عن وزارة الاتصالات وتکنولوجیا المعلومات أن
عدد مستخدمی الانترنت یبلغ نحو ٤٠،٩ ملیون مستخدم خلال العام (٢٠١٨/٢٠١٩). حیث نجد انه مازال حوالی ٥٠٪ من حجم السکان لا یُمکن الوصول إلیهم عن طریق الإعلان الشبکی، فالعدید من المتلقیین المُحتملین لا یتعرضون تعریضاً مباشر لإنترنت بالشکل الذی یمکن من خلاله بناء وعی المتلقی بالمارکة التجاریة وتحقیق الارتباط بها.
مشکلة البحث: عندما یتعلق الأمر ببناء الوعی بالمارکة عند المتلقیین، کان من الضروری البحث عن طرق أخرى تناسب المتلقیین
والفئة المستهدفة للوصول الی اعلى درجات الوعی فإن العدید من المارکات تلجأ إلى الإعلان عن طریق وسائل تقلیدیة غیر
مرتبطة بالإنترنت من خلال التعامل المباشر مع الجمهور.
الهدف: یهدف هذا البحث إلى إلقاء الضوء على دور إعلانات الرادیو کإعلان غیر شبکی لقیاس مدى قدرته على زیادة الوعی عند
المتلقی بالمارکة.
المنهجیة: دراسة تحلیلیة، بناءاً على مقابلات شخصیة مع ممثلی وکالة الإعلان ومناقشة الاستراتیجیة والمنهجیة الکامنة وراء الحملة الإعلانیة اطلقتها لعمیل لدیها لقیاس تأثیر إعلانات الرادیو على الجمهور المستهدف.

الكلمات الرئيسية


REFERENCES

1- Aaker, D.A. and Joachimsthaler, 2008. “Building Brand Awareness in the Modern Marketing Environment” A Conceptual Model International Journal of Business and Technopreneurship Volume 4, No. 1, February 2014 New Jersey, N.J.: Prentice-Hall. Retrieved from https://www.researchgate.net Accessed on Jan. 12th 2020. 2- Author Team Linchpin (2019) “How to effectively use radio advertising to grow small business” published in Radio & TV on December 9, 2019 accessed on January 2020. Online retrieved from https://linchpinseo.com/guide-to-radio-advertising/
3- Bryce, S. “What is Radio Advertising”. Retrieved from <” https://study.com/academy/lesson/what-is-radioadvertising-definition-types-examples.html > Accessed on December 24th,2019
4- Chandon, Pierre (2003) “Note on Measuring brand awareness, Brand Image, Brand Equity and Brand Value” Online from https://flora.insead.edu/fichiersti_wp/inseadwp2003/2003-19.pdf 5- Colling, Bryan (2018) “Unique advantages of radio advertising” https://collingmedia.com/radioadvertising/unique-advantages-of-radio-advertising/ 6- Crawford, Gary (2009) “The SAGE Dictionary of Leisure Studies – Chapter Branding, Brand Awareness and Brand Image” Published 2009 – London-Accessed January 17th, 2020 7- Dennhardt S. (2014) “The Impact of User Interactions in Social Media on Brand Awareness and Purchase Intention: The Case of MINI on Facebook”. In: User-Generated Content and its Impact on Branding. Springer Gabler, Wiesbaden Retrieved from < https://08102e0zz-1105-y-https-link-springercom.mplbci.ekb.eg/chapter/10.1007/978-3-658-02350-8_9 >
8- EVOLUTION OF RADIO BROADCASTING – online retrieved from https://opentext.wsu.edu/com101/chapter/7-2-evolution-of-radio-broadcasting/ Accessed on 16th January 2020 9- Gail Jordan, “Advantages and disadvantages of offline advertising” online retrieved from on 20th January 2020 http://tinobusiness.com/6-advantages-and-disadvantages-of-radio-advertising/ 10- Harvey, Steve “The history of radio advertising: marketing with volume” Online Retrieved from https://radiofidelity.com/history-of-radio-advertising/ Accessed on 23rd January 2020 11- Hetherington, Sue (2018) “10 Golden benefits of radio advertising” https://www.radioresults.com.au/blog/benefits-of-radio-advertising published July 2018 Accessed on 18th Jan. 2020 11:00 am 12- History of Radio Advertising Chapter 1 / Lesson 22 published on 10 September 2017, Online Retrieved from <http://study.com/academy/lesson/history-of-radio-advertising>. 13- Online, https://radiofidelity.com/history-of-radio-advertising/ 14- https://theempire.com/radio advertising/uae/?utm_term=%2Bradio%20%2Badvertising&utm_campaign=GSN++Radio+Advertising+(UAE)&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=5199419397&hsa_cam=694 0923336&hsa_grp=78717619614&hsa_ad=390319078295&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd19534925171&hsa_kw=%2Bradio%20%2Badvertising&hsa_mt=b&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gclid=Cj0 KCQiAyKrxBRDHARIsAKCzn8xyySE6yZrxCPPTDyM_Onf2UvE1zoyOWT4iALU618nVoXOPFl88vkIaAh o2EALw_wcB Accessed 25th January 2020 15- https://www.caltex.com/ph/motorists/products-and-services/lubricants/delo-trucks-buses/diesel-engine-oils.html

16- https://www.capmas.gov.eg/ Accessed on 24th January 2020 17- Jumiati Sasmita Norazah Mohd Suki , (2015),"Young consumers’ insights on brand equity”, International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 43 Iss 3 pp. 276 - 292 https://www.academia.edu/25524670/Young_consumers_insights_on_brand_equity_Effects_of_brand_associati on_brand_loyalty_brand_awareness_and_brand_image accessed on December 27th 2019
18- Keller, Kevin Lane “Handbook of marketing “- Chapter 8: Branding and Brand Equity – Edited by Barton A. Weitz & Robin Wensley-Retrieved from< http://08113e2jl.1105.y.http.sk.sagepub.com.mplbci.ekb.eg/reference/hdbk_marketing/n8.xml?fromsearch=true >
19- Kemp, Simon (Egypt Digital 2019) LinkedIn slide share – Online Retrieved from https://datareportal.com/reports/digital-2019-egypt Published January 31st 2019, Accessed on June 6th, 2019 20- Kemp, Simon (Global internet use accelerates) 2019 – Online https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital2019-global-internet-use-accelerates Published on 30th January 2019, Accessed on 6th June 2019. 21- Kotler,P.(2002). (Marketing management millennium edition) - New Jersey. 22- laiho, maiju (2012) “Brand image and brand awareness case study” department of marketing, school of business and engineering 23- Media Landscapers (2019) - European Journalism Center https://medialandscapes.org/country/egypt/media/radio Accessed on January 18th, 2020. 24- Nakhil, Rania Farouk AA. "Understanding Brand loyalty from the Consumer perspective: An exploratory study targeting Social networking services in Egypt." Journal of architecture and art 14 (2019).